The Classic Figure. Dag 2: ‘Red chalk’ #2

I dag har jeg fået skiftet den ‘fede’ PITT PASTEL ud med en Prismacolor Verithin farveblyant. Og jeg har oven i købet behandlet mit papir med ‘Shellac’. Shellac er en harpiks masse, der bliver udskilt af en insekt i indien 🙂 ‘The lac bug’

Det har man fundet ud af at bruge i forbindelse med tegning med rødkridt? Den rå shellac skal opløses i ren alkohol, men man kan købe det forblandet i butikken. Papiret til højre har fået påført shellac. Det skulle hjælpe til at tage bedre imod farven. Robert blander naturligvis sin Shellac selv. 1 del shellac til 6 dele alkohol.

I dag vil jeg så eksperimentere lidt med de 5 typer ‘viskelæder’ man kan bruge til ‘rødkridt’-tegning.

Venstre: Tombow Mono Zero Eraser – til at viske med.
Midt: En svinehårspensel – Til at lave bløde overgange i skyggerne
Højre: Køkkenrulle – Til at tørre farve væk eller bløde toner ud.
ikke på billedet: Knetgummi/æltegummi.
ikke på billedet: Fingrene. Man bruge fingeren en del til at ‘viske’ linier ud med.

Netop som jeg sætter mig på min nye plads (vi skifter pladser hver dag). Opdager jeg, at lyset er lige bag mig, så mit hoved kaster en stor skygge på papiret. Desuden gør shellac’en papiret blankt, så der hvor mit hoved ikke skygger er der genskin fra lampen.  Begge dele er meget uheldigt, og jeg er ved at forberede en hel række af undskyldninger for, hvorfor min tegning sikkert ikke bliver god i dag.

I samme sekund sætter Robert sig ved min nabo og hjælper hende med nogle skitse-ting. 2 minutter senere efterlader han den skitse.

Det går op for mig, at mine undskyldninger vist ikke er andet end netop det. Undskyldninger. Så jeg tager mig sammen og går i gang med at tegne. Men tjek lige de sindssygt lækre, varierede streger han får banket af på bare 2 minutter.

Når Robert starter sin tegning går han efter ‘Gesture’ og ‘Energy’. Det er her kunstneren selv skal skinne igennem. Der er altså noget ‘artstic license’ til at give figuren mere liv og dynamik (hvis man kan). Derefter kommer anatomi og lys og skygge, som følger modellen præcist. Robert siger: ‘Gesture, energy … control!’

Da Robert kommer forbi mig fortæller han, at min Shellac mangler alkohol. Den er for tyk, og virker som en lak på papiret. Det er derfor min farveblyant skøjter underligt rundt – så note til mig selv. Butikkens shellac skal blandes med ekstra alhokol ellers er den for tyk. Det forklarer så også hvorfor mit papir skinnede så meget.

Ca. 3 timer senere havde jeg knoklet mig igennem til denne tegning, som jeg var ganske stolt. Jeg lod den venstre fod ’stå’ for at vise, de korte streger Robert vil have man bygger figuren op med – inden man begynder at blødgøre dem. Og jeg fik fin ros af mesteren selv, så jeg strålede som en lille sol … indtil …

Robert Liberace vælger at sætte sig næsten lige bag mig og begynder på sig egen tegning i stort set samme synsvinkel som mig … 30 minutter senere har han lavet denne (nedenunder) og jeg er klar til at smide min egen tegning ud:

Nå, men efter frokostpausen skiftede jeg farveblyanten ud med kridt og muntrede mig med dette lille studie. Jeg brugte pensel, køkkenrulle og finger til at blødgøre tonerne og hyggede mig en del med det. Jeg føler at jeg stille og roligt begynder at forstå nogle elementer af rødkridtstegning. Og eftersom jeg kun har lavet 3 rødkridtstegninger i mit liv, følte jeg ikke, at jeg behøvede være helt så hård ved mig selv.

Save

Save

Save

Save

Save

Save

Save

Save

Save

Save

Save

Save

Skriv et svar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret. Krævede felter er markeret med *