The Classic Figure. Dag 1: ‘Red chalk’

Så er vi i gang her i Brygge med kurset ‘A modern approach to the classic figure’. Læreren er den enestående Robert Liberace

Den første uge skal vi bruge på at tegne croquis med rødkridt og sølvstift. Dag 1 begynder vi med rødkridt. Robert Liberace lægger lige ud med at vise, hvordan det skal gøres. Her er en 5 minutters tegning. Og ved siden af en 15 minutters tegning

 

Det er ganske imponerende at se ham tegne, for mens han tryller hele kroppen frem på papiret, nævner han navnet på hver eneste muskel eller ‘bony landmark’, han tegner. Manden er simpelthen et omvandrende anatomisk leksikon. Og her er lige et billede af mesteren.

Jeg har ikke tegnet croquis i over 10 år, så jeg er noget rusten (og rystende). Desuden skal vi tegne stående ved et rigtig kunstner stafelli. Det har jeg aldrig prøvet. Vi skal dog ikke bruge ægte rødkridt, men en moderne variant, enten en Terra Cotta PITT Pastel eller Prismacolor verithin. Jeg kun kunnet finde PITT Pastel i Danmark.

Robert siger, at han vil have fokus ‘The gesture’ – stregens design og lys/skygge. Undgå lange, bløde streger. De er for generelle, og figuren vil ligne en ‘mannequin’ frem for en ægte person. Figuren bygges op af korte, kantede streger, hvor man som kunstner vælger, hvor formen knækker og ændrer kurs, og på den måde finder man ‘points of interest’ og bliver mere specifik. Stregen blødes evt. op senere, men som udgangspunkt altså kantet.


Jeg prøvede. Jeg prøvede virkelig, men det er som om min hånd simpelthen ikke kan tegne kantet. Her er mit famlende forsøg efter 1,5 time.

Jeg var lidt ked af den meget statiske lige-forfra symmetriske stilling, som modellen valgte, men jeg prøvede at få det bedste ud af det.

Der er adskillige ting i vejen med min tegning, som Robert udpegede.

  1. Mit tegning er for lille. Den ‘fede’ pastelblyant kan ikke tegne en fin streg i så lille en størrelse. Jeg skulle have zoomet ind på en del af modellen og tegnet den i stor størrelse.
  2. Min stregtykkelser er for ensartede. For at få dynamik i stregen bør den variere i tykkelse, lyshed og mørke osv.
  3. Hænder afslører altid om en tegner kan tegne eller ej – og til min store irritation er min hånd på albuen en mærkelig deform klump.
    (Til mit sølle forsvar skal det dog siges, at da jeg var midt i at tegne hånden, fik modellen pause, og da hun kom tilbage, satte hun hånden anderledes, så jeg endte med at tegne en underlig hybrid)

Well, en ok første dag, men der er noget at arbejde på.
Forhåbentligt rammer jeg storformen i morgen.

 

 

Save

Save

Save

Save

Save

Save

Save

Save

Save

Save

Save

Save

Save

Save

Save

Save

En tanke om "The Classic Figure. Dag 1: ‘Red chalk’"

  1. Total fedt – det har altid kunne tænke mig at prøve – kan allerede se at jeg også gør det forkert ud fra din beskrivelse. Troede også det skulle være lange bløde streger…

    🙂 Rasmus

Skriv et svar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret. Krævede felter er markeret med *